Blogs

Informatieve blogs

Waar zijn de verschillende patronen gaatjes in remschijven voor?

remschijven

Remschijven zijn voor de gemiddelde autorijder iets waarvan je weet dat het er zit, maar verder geen aandacht aan besteed. Bij de meeste auto’s met bijvoorbeeld wieldoppen zijn de remklauwen en schijven vaak niet eens zichtbaar. Enkel tijdens de apk of bij regulier onderhoud, hoor je wel is dat de remmen toe zijn aan vervanging. Dit komt natuurlijk omdat de remmen een slijtageonderdeel zijn, wat betekend dat ze na een bepaalde tijd en hoeveelheid remmen niet meer naar behoren werken. Voor het oplettende oog is het mischien wel opgevallen dat remschijven, gemaakt van metaal, vaak een patroon hebben van verschillende gaten. Voor het ongetrainde oog lijkt dit mischien gek, want hoe meer oppervlak van het remblokje op de remschijf komt, hoe harder en beter je remt. Maar zo simpel is dat nog niet.

remschijven

De reden achter de gaten in de remschijf

Het mag duidelijk zijn dat de gaatjes er niet voor niets zitten, hier zit dan ook een goede reden achter. Tijdens het remmen schuren de remblokken namelijk tegen de metalen remschijf, zo genereer je remkracht waardoor de auto snel of langzaam tot stilstand komt. tijdens het contact tussen deze onderdelen schuurt metaal met een vrij hoge snelheid langs het stroeve oppervlak van de remblokken. Hierbij komt ontzettend veel hitte vrij. Deze hitte wordt met de lucht tijdens het rijden afgekoeld, maar de gaten zitten er om extra hitte af te voeren met de wind. Zo raken de remmen niet oververhit.